ניהול עסק מודרני, הוא משימה תובענית מאוד. זאת, במיוחד כאשר מדובר בארגון ענק. תהליכי הניהול בארגונים כאלה והצוות הרחב שיידרש עבורם, נתמכים כמעט תמיד במערך מחשוב גדול בהתאם. למעשה, אגף המחשוב בארגונים הגדולים במיוחד, הופך למעין עסק משני בפני עצמו, גדול למדי ולעתים מסורבל מאוד. הוא דורש תקציב ניכר, ניהול מורכב, צוות לא קטן – לא פשוט בכלל. מסתבר, שיש דווקא דרך מצוינת לפשט זאת ויותר מכך, להרוויח בו בזמן תועלות עסקיות מיוחדות.
מבעלות לשכירות
ההבדל בין רכישת מבנה לארגון שלכם לבין שכירתו, בוודאי משמעותי מאוד. מהיבטים כספיים רבים. היכולת לשכור, מאפשרת להשתמש במבנים שאולי לא תוכלו להרשות לעצמכם לרכוש. אם באפשרותכם לרכוש חלק מהנדל"ן לעסק שלכם וגם לשכור חלקים אחרים, עוד יותר טוב. אפשרויות רבות יותר, עשויות לספק התאמה טובה יותר לצרכי הארגון. כך הדבר עקרונית, גם לגבי שירות שחברות וארגונים צריכות, אשר ידוע בכינוי "מחשוב ענן". הגישה הקלאסית לשימוש במחשוב בעסקים, היא לרכוש חומרה מסוגים שונים, דוגמת שרתים ולהתקין אותה בתוך העסק. עליה מתקינים תוכנות שונות שרוכשים גם כן ומעסיקים צוות מומחי מחשוב, בראשות מנהל מחשוב ראשי (CIO / CTO). הכול טוב ויפה, אבל יקר! וגם מסורבל. כל שינוי משמעותי בתכנונים העסקיים, עשוי להוביל לצורך בשינויים משמעותיים בדרישות המחשוב וזה עשוי להיות מסורבל, ממושך ויקר. במודל שכירות, העניינים גמישים יותר והסיכונים מצטמצמים.
דוגמה להמחשה – פתיחת סניף חדש
נאמר שלאור ביקוש גובר, אתם מתכננים לפתוח במזל טוב מפעל וסניף חדשים. יש לכם מפעל וסניף בצפון ואתם פותחים גם בדרום (שימו לב שיש לך שירותי שליחויות). הרי זה לא יעבוד בלי מחשוב והרבה. התהליך המורכב במילא של תכנון הקמה כזה, יצטרך לכלול אפיון מורכב מאוד, גם של היבט המחשוב. האם לא היה נחמד, אם יכולתם לפשט זאת מעט? ואפילו להוזיל? מחשוב ענן יכול לסייע בכך.
דוגמה נוספת – מיזוג
בואו נמשיך בסיפור הצלחתכם המסחרר, לצורך הדוגמה: נאמר שאתם מסכימים להצעת רכישה, מענקית קוסמטיקה בינלאומית. חותמים, לוחצים ידיים, מרימים כוסית וזה הכול? לא ולא! עכשיו יהיה צורך למזג, לאחד, לצמצם, לשנות, לייעל.. כלומר, לבצע אינספור שינויים בתהליכי העבודה שלכם, אשר כמובן מתבססים באופן נרחב גם על מחשוב. ייתכן שיידרשו שינויים במבנה הסניפים של שתי החברות, בכוח האדם (מה יקרה עם ניהול המחשוב?) ועוד. במצב כזה, ישנו גם אלמנט לא קטן של הלא נודע – כיצד יתפתחו הדברים בהמשך? מאחר שכעת שתי החברות השתנו באופן משמעותי. במילים אחרות, כמעט וודאי שיהיו שינויים נוספים בשטח, אליהם החברה הממוזגת תצטרך להסתגל. כולל בהקשר המחשוב. כיצד מגיבים לדרישות שינוי כאלה במהירות וביעילות? כיצד משנים את המחשוב באופן הגמיש ביותר, כאשר מדובר במערכות מחשוב סבוכות? מחשוב ענן מקל לעשות זאת.
ייעול כספי ויתרונות נוספים
למחשוב ענן יש למעשה יתרונות רבים נוספים – נושא שחשוב וכדאי להתעמק בו בפני עצמו. למשל תרומה לעבודה מרחוק ולשרידות העסקית. בולט במיוחד, היבט הייעול הכספי. ניהול כספי של אגף מחשוב בארגון גדול, הוא עניין מסובך מאוד. מנהל מחשוב אינו מנהל כספים בהכשרתו. למרות זאת, הוא נדרש לנהל מחלקה בתקציב גדול מאוד ומול שיקולים רבים, דוגמת TCO, ROI, פחת של ציוד ועוד. מחשוב ענן מפשט זאת משמעותית.
לסיכום
חברות קוסמטיקה גדולות חייבות להכיר כיום את חזית עולם המחשוב וכאשר מדברים על כך, אי אפשר בלי להכיר את עולם מחשוב הענן. וכמובן – כדאי ומשתלם לנסות וגם ליישם אותו.